26 Μαρτίου 2016

Πόσα χιλιόμετρα είναι τελικά ο Μαραθώνιος στην Ελλάδα;

Την προηγούμενη Κυριακή πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία ο Ημιμαραθώνιος της Αθήνας, ένας σχετικά νέος αγώνας, αλλά αρκετά δημοφιλής με πολλές χιλιάδες συμμετοχές δρομέων όλων των ηλικιών. Παράλληλα με τον ημιμαραθώνιο, υπήρχαν και αγώνες δρόμου 3 χλμ και 5 χλμ με μεγάλη συμμετοχή επίσης. Πρόκειται για έναν μόνο από τους εκατοντάδες αγώνες δρόμου που διεξάγονται στην Ελλάδα κάθε χρόνο, καταδεικνύοντας την κατακόρυφη αύξηση του δρομικού κινήματος και τη διείσδυσή του σε όλο και περισσότερους Έλληνες, κυρίως νεαρής ηλικίας.

Η ραγδαία ανάπτυξη, όμως, των αγώνων δρόμου και η μεγάλη προβολή τους από τα ΜΜΕ έχει δημιουργήσει και σημαντικές “παρενέργειες” στο χώρο του αθλητισμού. Ειδικά στον Αυθεντικό Μαραθώνιο της Αθήνας κάθε Νοέμβρη (ή Οκτώβρη) μπορούμε να παρατηρήσουμε αυτά τα φαινόμενα, στα οποία θα αναφερθούμε παρακάτω. Ενώ αρχικά δεν υπήρχαν χορηγοί και οι δρομείς ήταν ελάχιστοι, από το 2001 ξεκίνησε η εμπορευματοποίηση του Μαραθωνίου. Οι διοργανωτές (ΣΕΓΑΣ), και κυρίως οι χορηγοί, επιθυμούν τη μέγιστη δυνατή προβολή του αγώνα και των προϊόντων τους. Στη συνέχεια, προκειμένου να αυξηθεί η εμπορική αξία του αγώνα και οι συμμετοχές, προστέθηκαν λαϊκοί αγώνες 5 και 10 χιλιομέτρων, απευθυνόμενοι σε αρχάριους δρομείς και ελάχιστους elite αθλητές. Εν συνεχεία, οι χορηγοί έφεραν μαζί και τους “celebrities” αγωνιζόμενους για το καλύτερο δυνατό marketing των προϊόντων τους και τη μεγαλύτερη δυνατή προώθηση μέσα από τα ΜΜΕ.

Πλέον, η συμμετοχή στον Μαραθώνιο έγινε must και η πλειοψηφία των τραγουδιστών, ηθοποιών και παρουσιαστών δίνει το παρόν στον σπουδαίο αγώνα της Αθήνας κάθε χρόνο! Όλα αυτά καλά και θεμιτά, αφού συνήθως οι άνθρωποι αυτοί μέσα από τη συμμετοχή τους συνεισφέρουν σε φιλανθρωπικά σωματεία, τα προωθούν και επίσης προμοτάρουν τον Μαραθώνιο στο ευρύ κοινό, το οποίο ίσως αγνοεί πλήρως την ύπαρξή του. Ανεβάζουν φωτογραφίες στα social media, μιλάνε στην τηλεόραση για τη συμμετοχή τους στον αγώνα και γενικά γίνονται μια κινητή διαφήμιση του αγώνα δίνοντας ίσως ένα κίνητρο συμμετοχής σε κάποιους τηλεθεατές.

Η συμμετοχή, όμως, των διάσημων προσώπων δημιούργησε ένα μεγάλο ζήτημα. Είναι γεγονός πως όλοι τους τρέχουν στους παράλληλους αγώνες (5 και 10 χλμ) και κανείς στον μαραθώνιο (42,195 χλμ). Συνεπώς, η δήλωση που κάνουν όλοι πως “έτρεξαν μαραθώνιο” δημιουργεί σύγχυση στο ευρύ κοινό, αδικεί τους δρομείς που όντως έτρεξαν μαραθώνιο και αποπροσανατολίζει το ενδιαφέρον του κόσμου από το μεγαλύτερο event της ημέρας, δηλαδή τον μαραθώνιο! Ας μην έχουμε αυταπάτες, οι περισσότεροι Έλληνες έχουν έλλειψη αθλητικής παιδείας και οι αθλητικές τους γνώσεις περιορίζονται κυρίως στους κανόνες του ποδοσφαίρου ή και του μπάσκετ. Όταν, λοιπόν, βλέπουν κάποιον τηλεαστέρα να δηλώνει πως “έτρεξε μαραθώνιο χωρίς προπόνηση” ή πως “ο μαραθώνιος των 5 χλμ ήταν καταπληκτικός”, αυτόματα πιστεύουν πως το να συμμετέχεις (και να τερματίζεις) έναν μαραθώνιο είναι απλό πράγμα και ιδιαίτερα πως η απόσταση του μαραθωνίου είναι όντως 5 χλμ...

Αυτό αδικεί τους (αρχάριους ή μη) μαραθωνοδρόμους που κάνουν σκληρή προπόνηση για μήνες ή χρόνια προκειμένου να καταφέρουν να τερματίσουν στο μαραθώνιο, με πολλές στερήσεις και κόπο! Ακόμα, προβάλλονται από τα ΜΜΕ περισσότερο οι παράλληλοι αγώνες που συμμετέχουν οι stars, απαξιώνοντας τον κύριο αγώνα της ημέρας και τους αθλητές του. Δεν είναι τυχαίο πως το 2015, από τους 43.000 δρομείς σε όλους τους αγώνες, μόνο οι 16.000 αγωνίστηκαν στο μαραθώνιο. Έτσι, παρά το ρεκόρ συμμετοχών οδηγούμαστε σε απαξίωση του μαραθωνίου και της ιστορίας του μετατρέποντάς τον σε ένα celebrity event...

Σε καμία περίπτωση δεν είναι κακή η διοργάνωση των παράλληλων αγώνων και η ύπαρξη χορηγών στον αγώνα. Ίσα-ίσα που έχουν συμβάλλει στο να συμμετέχουν πολλοί αρχάριοι δρομείς που δεν έχουν μεγάλες αθλητικές βλέψεις, αλλά και να αυξηθούν οι ερασιτέχνες δρομείς στην Ελλάδα! Για το λόγο αυτό και σχεδόν κάθε πόλη στη χώρα μας έχει και τον (λαϊκό) αγώνα της πλέον. Θα πρέπει, όμως, από την άλλη να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στο πως προβάλλεται ο Μαραθώνιος ως αθλητικό γεγονός, να τονιστεί η διαφορά των 42 χλμ από τα 5 ή 10 χλμ και να καταστεί σαφές πως πρωταγωνιστές της ημέρας είναι οι μαραθωνοδρόμοι που τερματίζουν είτε σε 2,5 ώρες, είτε σε 6 ώρες, είτε αυτοί που ξεπέρασαν τον εαυτό τους αλλά δεν κατάφεραν να τερματίσουν κι εγκατέλειψαν στα μισά.

Δεν δίνει μεγαλύτερη αξία στον τερματισμό των celebrities να λένε πως “τερμάτισαν στο μαραθώνιο”. Η κάθε συμμετοχή και ο κάθε τερματισμός είναι ξεχωριστός είτε αφορά τα 42 χλμ, είτε τα 5 χλμ, είτε οποιαδήποτε απόσταση σε οποιονδήποτε αγώνα. Ο καθένας συμμετέχει, άλλωστε, για τους δικούς του ξεχωριστούς λόγους και δεν κάνουν όλοι πρωταθλητισμό! Ας χρησιμοποιήσουν, λοιπόν, σε συνεργασία με τους διοργανωτές το βήμα και την προβολή που τους δίνεται για να συμβάλλουν στην ανάπτυξη της αθλητικής παιδείας των τηλεθεατών τους και όχι στο να τους προκαλέσουν σύγχυση. Θα είναι ένα καλό βήμα για την εξέλιξη του αθλητικού πνεύματος στην Ελλάδα!

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP