Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς: Παρελθόν, παρόν και μέλλον
Η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς συστάθηκε το 1982 ως επιτελικό κυβερνητικό όργανο με κύριο στόχο τη διαμόρφωση, την παρακολούθηση και τον συντονισμό της κυβερνητικής πολιτικής για τη νέα γενιά και τη σύνδεσή της με την κοινωνία και τους φορείς της. Έτσι, η Ελλάδα εναρμονίστηκε με την ευρωπαϊκή και διεθνή πρακτική, που κρατάει μέχρι σήμερα, για τη δημιουργία αυτοτελών και ολοκληρωμένων κυβερνητικών υπηρεσιών σε υψηλό επίπεδο, με αντικείμενο την πολιτική για τους νέους.
Κάθε αρχή και δύσκολη… Η ΓΓΝΓ, όμως, άντεξε στο χρόνο! Εύλογα θα περίμενε κανείς τα τελευταία χρόνια με την ραγδαία εξάπλωση των νέων τεχνολογιών και κυρίως του διαδικτύου να είναι παντοδύναμη και πανίσχυρη στο χώρο της νεολαίας στη χώρα μας. Δυστυχώς, αντ’ αυτού ακολούθησε την οδό της στασιμότητας. Ακόμα και μερικές σημαντικές τομές που επιχειρήθηκαν και νέοι θεσμοί που δημιουργήθηκαν απέτυχαν στην πορεία ή υποβαθμίστηκαν από την ίδια τη ΓΓΝΓ.
Η ιστοσελίδα της ΓΓΝΓ μόνο σύγχρονη και ενημερωμένη δεν μπορεί να χαρακτηριστεί! Με εμφάνιση και θέματα ενημέρωσης που δεν έχουν ανανεωθεί την τελευταία πενταετία, σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί πόλο έλξης για τους νέους που ενδιαφέρονται να πληροφορηθούν για θέματα και πολιτικές που τους αφορούν. Από τα εκατοντάδες σεμινάρια του ευρωπαϊκού προγράμματος «Νέα Γενιά σε Δράση» (“Youth in Action”) που είναι διαθέσιμα για τους νεολαίους -είτε αυτοί ασχολούνται ενεργά με τον εθελοντισμό και τις ΜΚΟ, είτε όχι- ελάχιστα παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα της. Τα περισσότερα εξ’ αυτών αφού έχει λήξει ή ελάχιστες μέρες πριν λήξει η προθεσμία υποβολής αιτήσεων συμμετοχής!
Ένα από τα πιο μεγαλόπνοα project της ΓΓΝΓ για τη νεολαία ήταν τα Τοπικά Συμβούλια Νέων που θεσμοθετήθηκαν μόλις το 2006. Αποτελούν συνέχεια των καταργηθέντων ΔΗ.ΣΥ.Ν. και ΝΟ.ΣΥ.Ν. Δυστυχώς, λανθασμένες πολιτικές της ηγεσίας της ΓΓΝΓ, αλλά και του Υπουργείου Παιδείας μετέτρεψαν το θεσμό σε μέσο κομματικοποίησης των νέων. Πώς αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός πως τα «Ανοιχτά Διήμερα ΤΟ.ΣΥ.Ν.» χρησιμοποιήθηκαν για να εξαίρουν τις ικανότητες του –τότε- πρωθυπουργού Κ.Καραμανλή; Πώς αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί η αιφνίδια εκδήλωση λίγο πριν τις εκλογές του Οκτωβρίου για τα στελέχη των ΤΟ.ΣΥ.Ν., τα οποία ενημερώθηκαν μόλις ελάχιστες μέρες νωρίτερα, σε κεντρικό ξενοδοχείο των Αθηνών και εξελίχθηκε σε προεκλογική ομιλία του –τότε- υπουργού Παιδείας Άρη Σπηλιωτόπουλου;
Άλλο ένα αξιόλογο πρόγραμμα της ΓΓΝΓ είναι τα «Ιστιοπλοϊκά τριήμερα» και τα «Χειμερινά τριήμερα». Σε αυτά νέοι 18-30 ετών έχουν τη δυνατότητα να περάσουν τρεις ημέρες σε κάποιο χειμερινό προορισμό για εναλλακτικό τουρισμό ή σε ένα ιστιοφόρο σκάφος με κόστος μόλις 50€! Τα τελευταία χρόνια πολλοί είναι αυτοί που κατηγορούν τη ΓΓΝΓ για τη διαδικασία επιλογής των συμμετεχόντων. Η απαράδεκτη αυτή διαδικασία προβλέπει την αποδοχή των συμμετοχών με σειρά προτεραιότητας στην υποβολή της αίτησης. Έτσι, έχουν παρατηρηθεί ακόμα και φαινόμενα «ομαδικών δηλώσεων» με την ίδια ακριβώς ώρα (με ακρίβεια χιλιοστών του δευτερολέπτου!). Φέτος, ανακοινώθηκαν τα τελικά αποτελέσματα επιλογής για τα «Ιστιοπλοϊκά τριήμερα» μόλις μια ημέρα μετά την έναρξη των δηλώσεων και ενώ απέμεναν δεκάδες μέρες για να υποβάλλει κάποιος τη δήλωσή του. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση για τους αιτούντες στο Ναυταθλητικό Όμιλο Τζιτζιφιών Καλλιθέας που δεχόταν τους περισσότερους συμμετέχοντες (600), αλλά και σε άλλους συλλόγους, όπου από τις 9:15 έως τις 12:06:32.330 είχαν συμπληρωθεί όλες οι θέσεις, ενώ ο πρώτος αναπληρωματικός υπέβαλλε αίτηση στις 12:06:43.360! Πρακτικά αυτό σημαίνει πως έχασε την ευκαιρία να συμμετέχει μόλις για 11 δευτερόλεπτα. Αν κάποιος, δηλαδή, είχε κάποια υποχρέωση εκείνη την ώρα και δεν ήταν σε θέση να υποβάλλει αίτηση ή αντιμετώπιζε προβλήματα με το ίντερνετ, τότε αυτόματα αποκλειόταν από τη διαδικασία…
Από απαξίωση και την υποβάθμιση δεν γλίτωσαν ούτε τα φιλόδοξα Κέντρα Πληροφόρησης Νέων (Κ.Π.Ν.). Ενώ σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες αποτελούν τον πιο σημαντικό φορέα της νεολαίας, στην Ελλάδα απαξιώθηκαν πλήρως. Η υποχρηματοδότησή τους είχε ως συνέπεια πολλά από αυτά να κλείσουν, ενώ όσα συνέχισαν τη λειτουργία τους περιόρισαν τις παροχές τους προς τους νέους.
Και φτάνουμε στο σήμερα. Αναμένεται η τοποθέτηση του νέου Γενικού Γραμματέα Νέας Γενιάς με διαδικασία αντίστοιχη με αυτή των άλλων υπουργείων. Ο νέος Γενικός Γραμματέας θα πρέπει καταρχάς να είναι νέος και να έχει όρεξη για πολύ δουλειά στο δύσκολο τομέα της νεολαίας. Η ΓΓΝΓ χρειάζεται ριζική αναδιάρθρωση και ουσιαστική αναβάθμιση σε όλα τα επίπεδα. Όλοι οι νέοι πρέπει να έχουν άμεση και πλήρη ενημέρωση για τα ζητήματα που τους αφορούν, είτε μέσω της ιστοσελίδας, είτε μέσω των ΚΠΝ. Επίσης, θα πρέπει να έχουν όλοι ίσες ευκαιρίες συμμετοχής στα εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα νεολαίας, ενώ θα πρέπει να γίνει μέριμνα για τη συμμετοχή νέων με ελάχιστες ευκαιρίες και δυνατότητες. Η αξιοκρατία δεν πρέπει να απουσιάζει από τη ΓΓΝΓ και οι απαράδεκτες πρακτικές του παρελθόντος, όπως η διαδικασία επιλογής συμμετεχόντων στα «Ιστιοπλοϊκά τριήμερα», θα πρέπει να εκλείψουν από εδώ και πέρα. Οι νεοϊδρυθέντες θεσμοί, όπως τα ΤΟ.ΣΥ.Ν., θα πρέπει να στηριχτούν και να δοθούν κίνητρα στους νέους για ενεργό συμμετοχή σε αυτούς!
Η ΓΓΝΓ θα πρέπει, επιτέλους, να εναρμονιστεί με το κλίμα της εποχής και να συμβαδίζει με τις ανάγκες των νέων που οφείλει να εξυπηρετεί!
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου