Αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων
Τις τελευταίες δεκαετίες ο
τουρισμός αποτελούσε τη “βαριά βιομηχανία” της χώρας μας. Εκατομμύρια ξένοι
τουρίστες κατακλύζουν τα νησιά και τις παραθαλάσσιες περιοχές κάθε χρόνο
συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του τουρισμού και των κλάδων που σχετίζονται με
αυτόν. Η τουριστική ανάπτυξη αποτελεί σήμερα, στην εποχή της κρίσης, ένα από τα
πιο σημαντικά και ουσιαστικά στοιχήματα που καλείται να κερδίσει η χώρα και οι
Έλληνες.
Είναι ξεκάθαρο πως οι
εποχές έχουν αλλάξει και τα παλιά πλοία που χρειάζονταν μισή μέρα για να
μεταβούν από τον Πειραιά στις Κυκλάδες δεν επαρκούν για την μετακίνηση των
επιβατών και δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες για υψηλού επιπέδου τουρισμό.
Τα δεδομένα στο τοπίο των αεροπορικών συνδέσεων δείχνουν πως οι αεροπορικές
εταιρείες επιδιώκουν όλο και μεγαλύτερη επέκταση του δικτύου τους. Ειδικά οι
εταιρείες χαμηλού κόστους αναπτύσσονται σε προορισμούς “μη δημοφιλείς” για
μείωση των φόρων και εξοικονόμηση πόρων! Αυτό είναι το σημείο από το οποίο πρέπει
να ωφεληθεί η Ελλάδα και να αναπτύξει τον τουρισμό της πέρα από τα στενά
πλαίσια που θέτουν οι μεγάλες αποστάσεις στα γερασμένα και κακοσυντηρημένα
πλοία.
Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα
υπάρχουν σχεδόν 40 πολιτικά αεροδρόμια από τα οποία σχεδόν τα 20 λειτουργούν ως
διεθνή! Πέρα από τα μεγάλα αεροδρόμια της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και του
Ηρακλείου, πολλά είναι τα περιφερειακά αεροδρόμια που έχουν αποκτήσει διεθνή
δρομολόγια και συμβάλλουν στην τουριστική ανάπτυξη των περιοχών τους. Ένα από
αυτά είναι το αεροδρόμιο του Αράξου, το οποίο εξυπηρετεί την Πάτρα, καθώς και τις
υπόλοιπες περιοχές της Αχαΐας, της Ηλείας και της Αρκαδίας. Ήδη εκτελούνται από
και προς τον Άραξο εποχικές πτήσεις για Λονδίνο, Πάφο και Μιλάνο. Είναι
χαρακτηριστικό πως το αεροδρόμιο αυτό το 1997 εξυπηρέτησε 501 πτήσεις και 39900
επιβάτες, ενώ το 2007 εξυπηρέτησε 1344 πτήσεις και 127536 επιβάτες! Από τους επωφελούμενους
της κίνησης στον Άραξο είναι το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Αχαΐας που έχει δημιουργήσει
δρομολόγια για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών του αεροδρομίου, καθώς και άλλοι
επενδυτές στην Αχαΐα που δραστηριοποιούνται άμεσα ή έμμεσα στον τομέα του
τουρισμού.
Ανάλογη ανάπτυξη με τον
Άραξο έχουν να επιδείξουν κι άλλα περιφερειακά αεροδρόμια, όπως το αεροδρόμιο της
Νέας Αγχιάλου στο Βόλο. Είναι το μοναδικό αεροδρόμιο που εξυπηρετεί το Βόλο, τη
Λαμία, τη Λάρισα, τα Τρίκαλα και την Καρδίτσα! Το 1994 εξυπηρέτησε 152 πτήσεις
και 14210 επιβάτες, ενώ το 2004 εξυπηρέτησε 532 πτήσεις και 36043 επιβάτες.
Σήμερα από τη Νέα Αγχίαλο αναχωρούν πτήσεις για πολλές ευρωπαϊκές πόλεις κυρίως
από εταιρείες χαμηλού κόστους. Σε ανάλογη μοίρα βρίσκονται τα αεροδρόμια στο
Άκτιο και στην Καλαμάτα που αναπτύσσονται συνεχώς αυξάνοντας τις προσφερόμενες
πτήσεις και την επιβατική κίνηση.
Ο κατάλογος με τα
αξιοποιήσιμα αεροδρόμια της ελληνικής επαρχίας είναι μακρύς και δεν έχει νόημα
να τον αναλύσουμε παραπάνω. Σχεδόν όλες οι περιοχές της χώρας εξυπηρετούνται
από ένα αεροδρόμιο, ενώ πολλά νησιά (Αιγαίου και Ιονίου) έχουν το δικό τους αεροδρόμιο
για να καλύψουν τις ανάγκες κατοίκων και τουριστών. Η Πολιτεία έχει υποχρέωση
να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να γίνουν τα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας
ανταγωνιστικά και αξιοποιήσιμα στο μεγαλύτερο βαθμό.
Η πολιτική των χαμηλότερων
ναύλων είναι αυτή που ωθεί τις εταιρείες χαμηλού κόστους να επιλέγουν τα “μικρότερα”
αεροδρόμια. Αυτό δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση πως αυτά θα πρέπει να υστερούν
στην τήρηση των κανόνων ασφαλείας, αλλά και στις παροχές προς το επιβατικό
κοινό που τα χρησιμοποιεί. Τα αεροδρόμια αυτά πρέπει να είναι σύγχρονα και να
παρέχουν τις απαραίτητες ανέσεις σε επιβάτες, εργαζόμενους και επισκέπτες. Οι
εγκαταστάσεις και ο εξοπλισμός τους πρέπει να αναβαθμιστούν. Είναι πραγματικά λυπηρό
και καταδικαστέο κάποια αεροδρόμια να μην έχουν έναν ελάχιστο αριθμό καταστημάτων,
κυρίως εστίασης.
Οι συγκοινωνίες θα πρέπει επίσης
να επεκταθούν και να εξυπηρετούν με συχνά δρομολόγια τους επιβάτες και τους εργαζόμενους
στα αεροδρόμια αυτά. Είναι σημαντικό ο επιβάτης να νιώθει τη σιγουριά πως δεν
κινδυνεύει να χάσει την πτήση του λόγω κάποιας καθυστέρησης των τοπικών
συγκοινωνιών.
Οι τοπικοί φορείς πρέπει
να αναλάβουν ενεργό ρόλο στα αεροδρόμια της περιοχής τους, είτε προωθώντας με
διαφημιστικές καμπάνιες τον τόπο τους, είτε αναπτύσσοντας επιχειρηματική
δραστηριότητα που σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με τους επιβάτες των αεροδρομίων.
Δεν υπάρχει καλύτερη διαφήμιση για μια πόλη από ένα καλαίσθητο αεροδρόμιο με
υπηρεσίες πληροφοριών και υποστήριξης των τουριστών που θα τους κατευθύνουν
άμεσα και με συνέπεια στον προορισμό τους, αλλά και θα τους δίνουν χρηστικές
συμβουλές για τη ζωή στην πόλη τους. Σίγουρα οι τουρίστες που θα φτάσουν στην
Ελλάδα μέσω του Άραξου, της Νέας Αγχιάλου ή του Ακτίου θα περάσουν έστω και
ελάχιστες ώρες στην Πάτρα, το Βόλο ή την Πρέβεζα πριν κατευθυνθούν στην Αθήνα ή
κάποιο άλλο μέρος της χώρας. Αυτό το διάστημα είναι ο χρόνος δράσης των τοπικών
παραγόντων που πρέπει να δράσουν με σχέδιο και συνέπεια, ώστε ο τουρίστας να
μείνει ικανοποιημένος και ενδεχομένως να παρατείνει τη διαμονή του εκεί ή να
επισκεφθεί ξανά την πόλη στο μέλλον!
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου