More than a game...
Την Κυριακή 3 Φεβρουαρίου διεξήχθη
ο τελικός του Super
Bowl στο
Mercedes-Benz Superdome της Νέας Ορλεάνης. Ομολογώ πως ήταν η πρώτη φορά που
παρακολούθησα έναν τελικό του Super
Bowl, κυρίως
από περιέργεια για να δω για ποιο λόγο υπάρχει τόσος ντόρος γύρω από αυτό τον
αγώνα. Πρόκειται ουσιαστικά για τον τελικό του αμερικάνικου football, ενός αθλήματος που
αποτελεί παραλλαγή του rugby.
Όλα ξεκίνησαν όταν το 1960
ιδρύθηκε η American Football League (AFL). Από το 1920 έως τότε τη διαχείριση
του πρωταθλήματος football
την
είχε η National Football League (NFL) και είχε καταφέρει να αντιμετωπίσει
επιτυχώς τον ανταγωνισμό από διάφορες άλλες λίγκες που προσπαθούσα να πάρουν
μερίδιο από την πίτα του αθλήματος. Η ίδρυση της AFL αποτέλεσε
μεγάλο πλήγμα στην NFL
που
έχασε παίκτες και οπαδούς και έτσι, στα μέσα της δεκαετίας του ’60 ξεκίνησαν
διαπραγματεύσεις για συγχώνευση των δυο πρωταθλημάτων. Αυτό επετεύχθη πριν από
την έναρξη της σεζόν το 1966, όταν η AFL και η NFL ήρθαν σε συμφωνία συγχώνευσης που θα
ίσχυε από το 1970. Αποφασίστηκε δε να διεξάγεται ένας αγώνας που θα αναδεικνύει
τον “υπερπρωταθλητή” ανάμεσα στους δυο πρωταθλητές.
Αφού πραγματοποιήθηκε η
συγχώνευση, το 1970, η NFL
αναδιαρθρώθηκε
σε δυο επιμέρους κατηγορίες, την American Football Conference (AFC) και την National
Football Conference (NFC). Από τότε οι πρωταθλητές των δυο κατηγοριών θα παίζουν
μεταξύ τους στο Super Bowl για την ανάδειξη του πρωταθλητή της NFL. Φέτος διεξήχθη το 47ο Super Bowl!
Αναμφισβήτητα το αμερικάνικο
football
είναι
θεαματικό άθλημα. Γρήγορο, με πολλές έντονες επαφές και ιδιαίτερα ξεσηκωτικό. Όμως,
αυτά δεν αρκούν για να αποκτήσει το Super Bowl την αίγλη και την
αναγνωρισιμότητα που έχει σήμερα. Στις ΗΠΑ όλα τα αθλήματα αποτελούν πρωτίστως
καλοσχεδιασμένα θεάματα: από το ΝΒΑ και το baseball έως
το ice hockey και τα NASCAR. Το Super Bowl του
2011 έγινε το πρόγραμμα με την υψηλότερη τηλεθέαση στην ιστορία της Αμερικανικής
τηλεόρασης, αφού είχε μέση τηλεθέαση 111 εκατομμύρια τηλεθεατές! Σε αυτό
συμβάλλουν και οι διάσημοι stars
που
συμμετέχουν στο show
του
ημιχρόνου. Προβάλλεται σε περισσότερες από 25 χώρες και είναι το δεύτερο πιο
προβεβλημένο ετήσιο αθλητικό γεγονός στον κόσμο, πίσω μόνο από το Champions League...
Το Super Bowl διαθέτει τη μαγική συνταγή για
σίγουρη κερδοφορία. Επειδή οι κανόνες είναι τέτοιοι που επιβάλλουν τη συχνή
παύση του αγώνα, χωρίς το χρονόμετρο να κυλάει, ο ρυθμός του παιχνιδιού είναι 1
λεπτό football, 2-3
λεπτά διαφημίσεις! Για το λόγο αυτό οι αγώνες διαρκούν περισσότερες από τρεις
ώρες όταν ο καθαρός αγωνιστικός χρόνος είναι 60 λεπτά. Γύρω από αυτό τον αγώνα
στήνεται ένα τεράστιο οικονομικό πάρτυ εκατομμυρίων δολαρίων. Φέτος, το μέσο
κόστος για ένα διαφημιστικό μήνυμα 30 δευτερολέπτων ήταν 4 εκατομμύρια δολάρια.
Προβλήθηκαν συνολικά 73 μηνύματα με συνολικά έσοδα 292 εκατομμυρίων δολαρίων!
Δεν είναι λίγοι αυτοί (κυρίως γυναίκες και marketing experts) που παρακολουθούν το Super Bowl μόνο
και μόνο για τις διαφημίσεις του.
Δεν είναι, όμως, μόνο οι
διαφημίσεις που αποτυπώνουν σε χρηματικά ποσά την αίγλη του Super Bowl. Το τρόπαιο Vince Lombardi που
απονέμεται στο νικητή κοστίζει 12.500 δολάρια. Η NFL πληρώνει επίσης για περίπου
150 δαχτυλίδια για τη νικήτρια ομάδα με κόστος 5.000 δολάρια ανά τεμάχιο, καθώς
και 150 κομμάτια για τους ηττημένους, όπου το κάθε τεμάχιο κοστίζει περίπου 2.500
δολάρια...
Οι Αμερικάνοι, ως λαός του
θεάματος, λατρεύουν το Super
Bowl και
δεν χάνουν ευκαιρία να το δείχνουν με κάθε τρόπο. Το 2004 περισσότεροι ήταν οι
Αμερικάνοι που είδαν το Super
Bowl από
αυτούς που ψήφισαν στις Προεδρικές Εκλογές! Για αυτούς είναι πολλά περισσότερα
από έναν αγώνα. Όπως έχει πει ο πολύπειρος δημοσιογράφος του CBS Bob Schieffer “Η
αλήθεια είναι ότι το Super
Bowl
εδώ και πολύ καιρό έχει γίνει κάτι περισσότερο από ένας αγώνας football. Είναι μέρος του
πολιτισμού μας, όπως η γαλοπούλα στις Ευχαριστίες και τα φώτα στα Χριστούγεννα,
και όπως και αυτές οι γιορτές, πέρα από τη σημασία τους, ένας παράγοντας στην
οικονομία μας”. Για την ιστορία οι Baltimore
Ravens (AFC) επικράτησαν με 34-31 των San Francisco 49ers (NFC)...
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου