15 Σεπτεμβρίου 2008

Η χρήση του ποδηλάτου στα Μέγαρα


Είναι κοινά αποδεκτό το γεγονός της περιορισμένης χρήσης του ποδηλάτου ως μέσο μεταφοράς στην πόλη των Μεγάρων. Ελάχιστοι είναι οι Μεγαρίτες που το «τιμούν» στις μικρής αποστάσεως μετακινήσεις τους εντός της πόλης. Ανησυχητικό είναι δε, ότι πλέον μειώνεται η χρήση του ποδηλάτου στις μικρές ηλικίες. Το ποδήλατο τείνει να αντικατασταθεί από κάθε λογής μηχανάκια, τα οποία χρησιμοποιούν κατά κόρον οι νέοι της πόλης. Επίσης, δεν είναι και λίγα τα παιδιά ηλικίας έως 15 ετών που χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις τους μηχανάκια πολλές φορές μεγάλου κυβισμού. Όλα αυτά, φυσικά, παράνομα! Αυτό είναι ένα μεγάλο ζήτημα που θα μας απασχολήσει στο εγγύς μέλλον…
Όσον αφορά τη χρήση του ποδηλάτου πιστεύω πως δεν χρειάζεται να γίνει εκτενής ανάλυση των πλεονεκτημάτων του έναντι των μηχανοκίνητων οχημάτων. Είναι το πιο φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς, αφού δεν εκπέμπει ρύπους και απαιτεί ελάχιστο χώρο στάθμευσης συμβάλλοντας ουσιαστικά στην αποσυμφόρηση πυκνοκατοικημένων περιοχών. Ακόμα, είναι γνωστή η συμβολή του στη διατήρηση της καλής σωματικής κατάστασης του ποδηλάτη και την εκγύμνασή του. Τέλος, είναι σχετικά αρκετά φτηνό σε αγορά και συντήρηση (αν συγκριθεί με το κόστος ενός αυτοκινήτου ή ενός μηχανοκίνητου δίτροχου) και προσφέρει μεγάλη ευελιξία στην κίνηση μέσα σε πολυσύχναστους δρόμους.
Ας αναφερθούμε, όμως, συγκεκριμένα στα Μέγαρα. Η κατάσταση που επικρατεί το τελευταίο διάστημα στην πόλη είναι πέρα για πέρα ενθαρρυντική προς τη χρήση του ποδηλάτου. Η κατάσταση των περισσότερων δρόμων είναι άθλια και πολλές φορές αρκετοί δρόμοι είναι κλειστοί λόγω των (αναγκαίων) έργων. Παρακάμψεις, σαμαράκια, λακκούβες, κώνοι, σκόνη… αποτελούν το μόνιμο σκηνικό των δρόμων της πόλης. Όποιος έχει οδηγήσει τελευταία στα Μέγαρα καταλαβαίνει απόλυτα τα γραφόμενά μου. Σε αυτή τη φάση η χρήση του ποδηλάτου μπορεί να αποτελεί «όαση». Το ποδήλατο είναι δυνατό να παρακάμψει με άνεση και ταχύτητα τα έργα, ενώ λόγω του μεγέθους του μπορεί να διασχίσει δρόμους κλειστούς για τα αυτοκίνητα και τα λοιπά οχήματα. Σε ελάχιστο χρόνο μπορεί κάποιος να φτάσει στον προορισμό του δίχως άσκοπη ταλαιπωρία και εκνευρισμό. Άλλωστε, οι αποστάσεις στα Μέγαρα δεν είναι και τόσο μεγάλες… Ένα ακόμα σημείο που μπορούμε να σταθούμε στη χρήση του ποδηλάτου είναι και η μη-απαίτηση καυσίμου. Αυτό έχει θετική επίδραση στην τσέπη μας αφού οι τιμές των πετρελαιοειδών έχουν φτάσει στα ύψη και δεν φαίνονται στον ορίζοντα σημεία ανάκαμψης της κατάστασης αυτής σύντομα. Δεν είναι, όμως, δυνατόν να παραβλέψουμε και τις ζημιές που υπόκεινται τα οχήματα λόγω των κακοτεχνιών των δρόμων. Επιπλέον κόστος το οποίο δεν έχουμε εάν κινούμαστε με ποδήλατο.
Δυστυχώς μέσα στην πόλη η κυκλοφορία με ποδήλατο είναι δύσκολη για διάφορους λόγους. Κυριότερο όλων ίσως είναι η έλλειψη επαρκούς παιδείας των κατοίκων, οι οποίοι στη θέα ενός ποδηλάτη εκφράζουν κακεντρεχή σχόλια. Στην έλλειψη ανάλογης παιδείας, αλλά και κυκλοφοριακής αγωγής οφείλεται και η άσχημη έως απρεπής πολλές φορές συμπεριφορά των οδηγών απέναντι στους ποδηλάτες. Το φαινόμενο αυτό απαντάται σε όλη την Ελλάδα και απ’ ότι φαίνεται δύσκολα θα εξαλειφθεί στο άμεσο μέλλον.
Στα Μέγαρα έχουμε μόνο έναν ποδηλατόδρομο (στην παραλία της Βαρέας) που μεν εξυπηρετεί αρκετούς συμπολίτες μας, από την άλλη όμως δεν επαρκεί αφού βρίσκεται εκτός της πόλης και η προσέγγισή του είναι δύσκολη και συχνά επικίνδυνη. Για να φτάσει ένας Μεγαρίτης ποδηλάτης στη Βαρέα και να απολαύσει τη βόλτα του στον ποδηλατόδρομο πλάι στη θάλασσα πρέπει να διασχίσει 3 περίπου χιλιόμετρα σε στενό δρόμο όπου τα αυτοκίνητα αναπτύσσουν μεγάλη ταχύτητα και έτσι είναι εκτεθημένος σε κινδύνους.
Για το λόγο αυτό θα πρέπει να διαμορφωθούν ποδηλατόδρομοι εντός της πόλης. Το εγχείρημα κρίνεται ιδιαίτερα δύσκολο λόγω της άτακτης ρυμοτομίας της πόλης και του μικρού πλάτους των περισσότερων δρόμων. Έστω κι αν δεν φτιαχτούν ποδηλατόδρομοι σε κάθε δρόμο των Μεγάρων, καλό θα ήταν να υπάρξουν σε μεγάλους δρόμους της πόλης, πχ. Ευπαλίνου, Βυζαντίου, Θ.Τσεκέ, 28ης Οκτωβρίου κτλ. Το ίδιο έχει πράξει με μεγάλη επιτυχία και ο Δήμος Ελευσίνας.
Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα είναι και η δημιουργία χώρων στάθμευσης ποδηλάτων. Αυτοί δεν είναι τίποτα άλλο από μεταλλικές μπάρες στις οποίες μπορεί κάποιος να δένει με αλυσίδα το ποδήλατό του. Έτσι, του δημιουργείται η αίσθηση της ασφάλειας για πιθανή κλοπή του ποδηλάτου του. Ενδεικτικά σημεία δημιουργίας χώρων στάθμευσης ποδηλάτων είναι ο πεζόδρομος όπισθεν του Δημαρχείου, το Στάδιο, το Πάρκο Ολυμπιονικών, οι πλατείες και τα σχολεία. Ειδικά όσον αφορά τα σχολεία, η κίνηση αυτή ίσως αποτελέσει έναυσμα για τους μαθητές να μετακινούνται καθημερινά προς το σχολείο με το ποδήλατο. Αυτό απαιτεί, βέβαια, συντονισμένη πρωτοβουλία του Δήμου με τους διευθυντές και καθηγητές των σχολείων για την παρότρυνση των μαθητών προς μια τέτοια κατεύθυνση.
Σημαντική προώθηση του ποδηλάτου μπορεί να επιτευχθεί με τη διοργάνωση ποδηλατοδρομιών, όπως είχε γίνει πολύ επιτυχημένα πριν από χρόνια από τον σύλλογο «Κούρο». Επίσης, η ένταξη της πόλης μας στο πρόγραμμα "Η Πόλη μου με ποδήλατο" θα φέρει όλο και περισσότερους κατοίκους κοντά στο ποδήλατο.
Όπως και να έχει πάντως, η χρήση του ποδηλάτου καταδεικνύει την περιβαλλοντική μας συνείδηση. Είναι ένας τρόπος να συμβάλλουμε κι εμείς στην μη-επιβάρυνση του περιβάλλοντος. ΣΤΟ ΧΕΡΙ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ!

Bookmark and Share
Read more...

12 Σεπτεμβρίου 2008

Εθελουσία έξωση χωριού λόγω ΔΕΗ


Μια πρωτόγνωρη, για τα ελληνικά δεδομένα, εκλογική διαδικασία διεξάγεται την Κυριακή στην Ποντοκώμη Κοζάνης. Σ΄ ένα ιδιότυπο δημοψήφισμα, οι κάτοικοι καλούνται να αποφασίσουν πού θα... μετακομίσουν το χωριό τους, αφού τους κάνει «έξωση» η ΔΕΗ.

Oι κάτοικοι του χωριού, τρίτη γενιά προσφύγων από τον Καύκασο και τη Μικρά Ασία, αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους μέχρι το 2015, αφού στην περιοχή τους βρέθηκαν μεγάλα κοιτάσματα λιγνίτη. Ο νέος αυτός «ξεριζωμός», πάντως, μάλλον τους προκαλεί ανακούφιση, αφού ζουν σε μια περιβαλλοντικά υποβαθμισμένη περιοχή, περιστοιχισμένη από τους ατμοηλεκτρικούς σταθμούς Πτολεμαΐδας και Καρδιάς, και δίπλα σ΄ ένα από τα μεγαλύτερα ορυχεία της ΔΕΗ, όπου καθημερινά κινούνται 1.500 φορτηγά που μεταφέρουν τέφρα.

«Το να φύγεις από το σπίτι σου είναι ένας ξεριζωμός. Άλλωστε, οι πρόγονοί μας έχουν περάσει πολλές μετακινήσεις, ενώ κι εμείς αναγκαστήκαμε να χτίσουμε το χωριό μας απ΄ την αρχή μετά τον καταστροφικό σεισμό του 1997. Όμως θέλουμε ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά μας. Εδώ πλέον δεν μπορείς να αναπνεύσεις από τη σκόνη, ενώ τις τελευταίες μέρες βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια τρομακτική μυρωδιά, η οποία, όπως μας είπαν, προέρχεται από την αυτανάφλεξη αποθηκών κάρβουνου λόγω ζέστης. Η επιθυμία μας να φύγουμε, δείχνει επιπλέον την απόγνωση και την έλλειψη εμπιστοσύνης προς το ελληνικό κράτος», είπε στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Περιβάλλοντος και Ποιότητας Ζωής της περιοχής, Ανδρέας Αθανασιάδης.

Την Κυριακή, από τις 9 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα, οι 1.300 εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους δημότες καλούνται να επιλέξουν μια από τις πέντε, τελικά, προτεινόμενες περιοχές, οι οποίες είναι: η νότια περιοχή στη Ζώνη Ενεργούς Πολεοδομίας, η περιοχή ανάμεσα στον Άργιλο και το Βατερό του Δήμου Κοζάνης, η Ασβεστόπετρα του Δήμου Πτολεμαΐδας, η περιοχή «Μπορντώ» του Δήμου Μουρικίου, καθώς και περιοχή κοντά στο Μαυροδέντρι του Δήμου Δημητρίου Υψηλάντη, στον οποίο ανήκει η Ποντοκώμη. «Θα επιλεγεί η πρόταση που θα συγκεντρώσει το 50% συν ένα κι αν αυτό δεν προκύψει από την πρώτη Κυριακή, θα ακολουθήσει δεύτερος γύρος μεταξύ των δύο πρώτων», δήλωσε ο δήμαρχος Δημητρίου Υψηλάντη, κ. Κυριάκος Μιχαηλίδης.

Υποδομές- αποζημιώσεις

Αυτό, πάντως, που απασχολεί τους κατοίκους είναι εάν θα προλάβουν να είναι έτοιμες οι υποδομές για τη μετεγκατάστασή τους το 2015 και ποιο θα είναι το ύψος των αποζημιώσεων. Και γι΄ αυτό δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξοι, αφού έχουν υπόψη τους τα αντίστοιχα παραδείγματα χωριών που επίσης «μετακόμισαν», όπως το Κλειδί και ο Κόμανος, όπου ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί τα απαραίτητα έργα, ενώ η «τιμή εκκίνησης» που δίνει η ΔΕΗ είναι 800 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, όταν η τιμή που ζητούν οι κατασκευαστές είναι τουλάχιστον 1.100 ευρώ ανά τ.μ.


Φωτεινή Στεφανοπούλου

Bookmark and Share
Read more...

11 Σεπτεμβρίου 2008

11η Σεπτεμβρίου 2001: Η ημέρα που άλλαξε τις συνειδήσεις


Στις 11 Σεπτεμβρίου ο κόσμος όλος γονάτισε μπροστά στην ισχύ της Τρομοκρατίας: τρία επιβατικά αεροπλάνα, που βρίσκονται στα χέρια φανατικών μουσουλμάνων αεροπειρατών, χτυπούν δύο στόχους-κλειδιά στις Ηνωμένες Πολιτείες (τους Δίδυμους Πύργους και το Πεντάγωνο), σκορπούν τον τρόμο και τον πανικό και παρασύρουν στον θάνατο περισσότερους από 3.000 ανθρώπους.
Την ευθύνη "αναλαμβάνει" η Αλ Κάιντα και γίνεται έκτοτε ο νούμερο 1 εχθρός των Αμερικανών και του προέδρου Τζορτζ Μπους προσωπικά. Η 11η Σεπτεμβρίου θεωρείται «το γεγονός που άλλαξε τον κόσμο». Η κοσμογονική του διάσταση, όμως, δεν αποδίδεται τόσο στο μέγεθος της ίδιας της επίθεσης, όσο στο γεγονός ότι στόχος έγιναν οι Η.Π.Α., μια χώρα που μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου και πολύ περισσότερο μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης είχε καταστεί ως η μοναδική και απόλυτη αυτοκρατορία στη συνείδηση όλου του κόσμου. Ίσως για πρώτη φορά στην ιστορία τους, οι Ηνωμένες Πολιτείες πραγματικά δεν είχαν τη δυνατότητα να καθορίσουν τους κανόνες του παιχνιδιού.
Οι τρομοκράτες απέδειξαν με τον πιο περίτρανο τρόπο αφ' ενός ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι ευάλωτες, τρωτές και ουσιαστικά ανοχύρωτες και αφ' ετέρου ότι όλος ο κόσμος είναι ανοχύρωτος, όταν είναι υπόλογος για κάτι.

Τα γεγονότα όπως πραγματικά έγιναν

Ο Μπους -ο οποίος είχε κερδίσει μια εξαιρετικά αμφισβητούμενη εκλογική μάχη μόλις ένα χρόνο πριν- βρισκόταν σε μια τάξη της δευτέρας δημοτικού σε σχολείο της Φλόριντα και διάβαζε στους μαθητές την ιστορία με το μικρό κατσικάκι. Είναι ακριβώς εκείνη τη στιγμή που ο αρχηγός του γενικού επιτελείου τον διακόπτει, για του ανακοινώσει ότι οι Η.Π.Α. χτυπήθηκαν από τρομοκράτες.
Στις 8:45 π.μ. (τοπική ώρα), ένα αεροσκάφος της εταιρίας American Airlines με 92 επιβαίνοντες προσκρούει στον βόρειο πύργο του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης, προκαλώντας καταστροφική έκρηξη. Από τον 75ο όροφο και πάνω το κτήριο φλέγεται, δεκάδες άνθρωποι σκοτώνονται και άλλοι τόσοι πηδούν στο κενό. Επί τόπου σπεύδουν σωστικά συνεργεία και δημοσιογράφοι και οι εικόνες από το φλεγόμενο κτήριο κάνουν τον γύρο του κόσμου.
Λίγα λεπτά αργότερα, στις 9:03 π.μ., ένα ακόμη αεροσκάφος της ίδιας εταιρείας -με 64 επιβαίνοντες- προσκρούει στον νότιο πύργο του Εμπορικού Κέντρου και η συντριβή μεταδίδεται σε απ' ευθείας σύνδεση από τα τηλεοπτικά δίκτυα. Γκρίζος καπνός, αίμα, καμένη σάρκα και θάνατος. Ο στρατός αιφνιδιάστηκε και δεν ήξερε πώς να αντιδράσει, στο κέντρο ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας επικράτησε πανικός, ενώ οι Αμερικανοί -και μαζί τους όλος ο κόσμος- κρατούν την ανάσα τους.
Το τρομοκρατικό σχέδιο, όμως, ήταν πολύ πιο «εμπνευσμένο» απ’ ότι θα το περίμενε ο Αμερικανός πρόεδρος. Στις 9:43 π.μ., η πτήση 77 της American Airlines από Ουάσινγκτον προς Λος Άντζελες -πάλι με 64 επιβαίνοντες- προσκρούει στο Πεντάγωνο, προκαλώντας κατάρρευση σε ένα τμήμα του. Οι Η.Π.Α. βιώνουν τον εφιάλτη της τρομοκρατίας και για λόγους προληπτικούς εκκενώνονται ο Λευκός Οίκος, το Καπιτώλιο, το υπουργείο Δικαιοσύνης, το Ανώτατο Δικαστήριο, όλα τα ομοσπονδιακά κτήρια στην Ουάσινγκτον, όπως επίσης και τα κτήρια των Ηνωμένων Εθνών και της Παγκόσμιας Τράπεζας.
Ένα τέταρτο αεροσκάφος -της United Airlines αυτή τη φορά- με πτήση από Νιού Τζέρσεϊ προς Λος Άντζελες, κατέπεσε σε έρημο του Πίτσμπουργκ της Πενσιλβανίας, έπειτα από εξέγερση των επιβαινόντων. Σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή, είχαν ενημερωθεί για τα προηγούμενα τρομοκρατικά χτυπήματα και επιτέθηκαν κατά των αεροπειρατών τους, με αποτέλεσμα να ρίξουν το αεροσκάφος στο Πίτσμπουργκ. Πολλοί εικάζουν ότι το συγκεκριμένο αεροπλάνο είχε προορισμό την Ουάσιγκτον και τον Λευκό Οίκο.

Τα γεγονότα, όπως τα κατέγραψε η αμερικανική συνείδηση

Είναι αρκετά δελεαστικό να συνδέσει κανείς την 11η Σεπτεμβρίου με τα γεγονότα του Περλ Χάρμπορ, όταν στις 7 Δεκεμβρίου του 1941 η Ιαπωνία εξαπολύει -χωρίς προειδοποίηση- αεροπορική επίθεση στον αμερικανικό στόλο, που ήταν αγκυροβολημένος εκεί, προκαλώντας μεγάλες απώλειες: περίπου 2.400 νεκρούς και ζημιές σε πολλά πλοία. Με λίγα λόγια, η Ιαπωνία μόλις κήρυξε τον πόλεμο στις Η.Π.Α. κι εκείνες -που μέχρι εκείνη τη στιγμή ήσαν αμέτοχες- εγκαταλείπουν τη στάση ουδετερότητας, συσπειρώνονται και μπαίνουν στον πόλεμο.
Σε αντίθεση, όμως, με τους Αμερικανούς του 20ου αιώνα, εκείνοι της 11η Σεπτεμβρίου απέκτησαν μια συνείδηση άμυνας, φόβου και περιχαράκωσης και όχι μια συνείδηση αλλαγής. Σύμφωνα με τον καθηγητή Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Αντώνη Λιάκο, υπεύθυνοι γι’ αυτό είναι οι υπερσυντηρητικοί κύκλοι της προεδρίας Μπους. Ενώ προηγουμένως οι Αμερικανοί υπεράσπιζαν ή διεκδικούσαν δικαιώματα, τώρα δέχονται πρόθυμα τον περιορισμό τους. Το επιχείρημα «εδώ δεν πρόκειται για τις ελευθερίες μας, αλλά για τη ζωή μας» που ακούγεται παντού, είναι πλήρως απογυμνωμένο από ενστάσεις, που αφορούν στη σημασία της ελευθερίας στον αμερικανικό τρόπο ζωής.
Επί Κλίντον, το δόγμα της εξωτερικής πολιτικής που επικρατούσε ήταν ο παρεμβατισμός για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Τώρα είναι η ασφάλεια των Η.Π.Α. και κριτήριο για τις συμμαχίες με τις άλλες χώρες είναι η συμπαράταξη εναντίον της τρομοκρατίας και όχι η ποιότητα του εσωτερικού του καθεστώτος και η παραβίαση των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Ο Thomas Friedman, αρθρογράφος των «New York Times», αναρωτιόταν σε ένα κείμενό του: «Μήπως έχει μετατραπεί ο πόλεμος της Αμερικής εναντίον της τρομοκρατίας σε πόλεμο εναντίον της δημοκρατίας;».


Ρενάτα Γρυπάρη

Bookmark and Share
Read more...

10 Σεπτεμβρίου 2008

Ελληνικά : Μια παγκόσμια γλώσσα!

Ιστορικοί θεωρούνται δύο λόγοι που ο Ξενοφών Ζολώτας είχε εκφωνήσει ως διευθυντής της Τράπεζας της Ελλάδος και διαχειριστής του ελληνικού Δημοσίου Χρέους, στην Ουάσινγκτον, στις 26 Σεπτεμβρίου 1957 και στις 2 Οκτωβρίου 1959, η γλώσσα των οποίων ήταν η αγγλική, αλλά, με την αφαίρεση λίγων συνδέσμων, άρθρων και προθέσεων, όλες οι χρησιμοποιούμενες λέξεις ήταν ελληνικής προέλευσης.

``Kyrie,
I eulogize the archons of the Panethnic Numismatic Thesaurus and the Ecumenical Trapeza for the orthodoxy of their axioms, methods and policies, although there is an episode of cacophony of the Trapeza with Hellas.
With enthusiasm we dialogue and synagonize at the synods of our didymous Organizations in which polymorphous economic ideas and dogmas are analyzed and synthesized.
Our critical problems such as the numismatic plethora generate some agony and melancholy. This phenomenon is characteristic of our epoch. But, to my thesis, we have the dynamism to program therapeutic practices as a prophylaxis from chaos and catastrophe.
In parallel, a panethnic unhypocritical economic synergy and harmonization in a democratic climate is basic.
I apologize for my eccentric monologue. I emphasize my eucharistia to you Kyrie, to the eugenic and generous American Ethnos and to the organizers and protagonists of this Amphictyony and the gastronomic symposia.''

``Kyrie,
It is Zeus' anathema on our epoch for the dynamism of our economies and the heresy of our economic methods and policies that we should agonise between the Scylla of numismatic plethora and the Charybdis of economic anaemia.
It is not my idiosyncrasy to be ironic or sarcastic but my diagnosis would be that politicians are rather cryptoplethorists. Although they emphatically stigmatize numismatic plethora, energize it through their tactics and practices.
Our policies have to be based more on economic and less on political criteria.
Our gnomon has to be a metron between political, strategic and philanthropic scopes. Political magic has always been antieconomic.
In an epoch characterised by monopolies, oligopolies, menopsonies, monopolistic antagonism and polymorphous inelasticities, our policies have to be more orthological. But this should not be metamorphosed into plethorophobia which is endemic among academic economists.
Numismatic symmetry should not antagonize economic acme.
A greater harmonization between the practices of the economic and numismatic archons is basic.
Parallel to this, we have to synchronize and harmonize more and more our economic and numismatic policies panethnically.
These scopes are more practical now, when the prognostics of the political and economic barometer are halcyonic.
The history of our didymous organisations in this sphere has been didactic and their gnostic practices will always be a tonic to the polyonymous and idiomorphous ethnical economics. The genesis of the programmed organisations will dynamize these policies. I sympathise, therefore, with the aposties and the hierarchy of our organisations in their zeal to programme orthodox economic and numismatic policies, although I have some logomachy with them.
I apologize for having tyrannized you with my hellenic phraseology.
In my epilogue, I emphasize my eulogy to the philoxenous autochthons of this cosmopolitan metropolis and my encomium to you, Kyrie, and the stenographers.''

Bookmark and Share
Read more...

9 Σεπτεμβρίου 2008

Η άγνωστη ιστορία της «Μισιρλούς»


Τραγούδι που ξεκίνησε από τη Ελλάδα ως ρεμπέτικο κι έγινε παγκόσμια επιτυχία, γνωρίζοντας διασκευές σε διαφορετικά μουσικά στυλ (τζαζ, οριεντάλ, κλέζμερ, σερφ-ροκ, γκαράζ-ροκ κ.ά.). Μισιρλού σημαίνει γυναίκα από το Μισίρι (Μισρ=Αίγυπτος στα αραβικά) και αναφέρεται σε μουσουλμάνα της Αιγύπτου, καθότι τη χριστιανή της περιοχής την ονομάζουμε Αιγυπτιώτισσα.
Η «Μισιρλού» είναι ένα αργό ζεϊμπέκικο, που πρωτακούστηκε στην Αθήνα γύρω στο 1927 από την κομπανία του Δημήτρη Πατρινού, ενός Σμυρνιού μουσικού, που ήρθε στην πρωτεύουσα με το κύμα των προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής. Το τραγούδι αναφέρεται στον έρωτα ενός χριστιανού για μια μουσουλμάνα, θέμα-ταμπού για εκείνη την εποχή και όχι μόνο. Η μελωδία είτε προϋπήρχε και ήταν οικείο άκουσμα στον ευρύτερο χώρο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, είτε αποτελεί ομαδική δουλειά της κομπανίας του Πατρινού. Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο Πατρινός έγραψε τους στίχους.
Η διεθνής πορεία του τραγουδιού ξεκίνησε το 1930 από τις ΗΠΑ, με την κυκλοφορία του από τη δισκογραφική εταιρεία Orthophonic του Ελληνοαμερικανού Τίτου Δημητριάδη. Το 1941 ένας άλλος Ελληνοαμερικανός, ο μουσικός Νίκος Ρουμπάνης του άλλαξε τον τόνο και τη μελωδία, δίνοντάς του τον ανατολίτικο ήχο με τον οποίο είναι γνωστό σήμερα. Φρόντισε, μάλιστα, να κατοχυρώσει το όνομά του ως συνθέτης του τραγουδιού. Καθώς κανείς δεν του αμφισβήτησε το δικαίωμα αυτό, ο Ρουμπάνης εμφανίζεται ως συνθέτης της «Μισιρλούς» σε όλο τον κόσμο εκτός από την Ελλάδα.
Αμέσως μετά τη διασκευή του Ρουμπάνη, το τραγούδι εντάχθηκε στο ρεπερτόριο μεγάλων ορχηστρών της εποχής του σουίνγκ, όπως του Χάρι Τζέιμς, του Γούντι Χέρμαν και του Ξαβιέ Κούγκατ. Όμως, η μεγάλη επιτυχία για τη «Μισιρλού» ήλθε στις αρχές τις δεκαετίας του ’60 από καλλιτέχνες του Surf-Rock. Την αρχή έκανε ο κιθαρίστας Ντικ Ντέιλ, ένας μουσικός με λιβανέζικες ρίζες (Ρίτσαρντ Μανσούρ το πραγματικό του όνομα), όταν ένας θαμώνας στο κλαμπ που εμφανιζόταν τον προκάλεσε να παίξει ένα σόλο με μία μόνο χορδή της κιθάρας. Αυτός διάλεξε τη «Μισιρλού» για να ανταποκριθεί στην πρόκληση. Το 1963, οι σπουδαίοι The Beach Boys παρουσίασαν στο άλμπουμ τους «Surfin’ USA» μια εκτέλεση του τραγουδιού παρόμοια με αυτή του Ντέιλ, κάνοντας έτσι τη «Μισιρλού» τμήμα της surf παράδοσης, αλλά και της αμερικάνικης ποπ κουλτούρας.
Το 1994 η «Μισιρλού» στην εκτέλεση του Ντικ Ντέιλ ήλθε και πάλι στο προσκήνιο, καθώς ακουγόταν στην καλτ ταινία του Κουέντιν Ταραντίνο «Pulp Fiction», ενώ το 2006 ξανάγινε δημοφιλής, όταν αποτέλεσε τη βάση για το τραγούδι των Black Eyed Peas, «Pump It». Αξιοσημείωτη είναι και η εκδοχή του γνωστού κουαρτέτου εγχόρδων «The Kronos Quartet», που συμπεριέλαβε τη «ΜΙσιρλού» στο άλμπουμ τους «Caravan» (2000) με τον τίτλο «Misirlou Twist».
Στην Ελλάδα, τη «Μισιρλού» έχουν τραγουδήσει αρκετοί καλλιτέχνες, όπως η Δανάη, η Σοφία Βέμπο και ο Νίκος Γούναρης. Το ροκ συγκρότημα των Last Drive (άλμπουμ «Underworld Shekedown» του 1986) και η γκαράζ μπάντα των Sound Explosion («Misirlou the Greek»).
Το 2004, η «Μισιρλού» επιλέχθηκε από την οργανωτική επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας ως ένα από τα πιο γνωστά ελληνικά τραγούδια όλων των εποχών, και ακούστηκε στην τελετή λήξης από την Άννα Βίσση. Στο τεύχος Μαρτίου 2005 το αγγλικό μουσικό περιοδικό Q δημοσίευσε έναν κατάλογο με τα 100 κορυφαία κιθαριστικά τραγούδια. Η «Μισιρλού» στη διασκευή του Ντικ Ντέιλ κατέλαβε την 89η θέση.

Bookmark and Share
Read more...
Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP