15 Σεπτεμβρίου 2008

Η χρήση του ποδηλάτου στα Μέγαρα


Είναι κοινά αποδεκτό το γεγονός της περιορισμένης χρήσης του ποδηλάτου ως μέσο μεταφοράς στην πόλη των Μεγάρων. Ελάχιστοι είναι οι Μεγαρίτες που το «τιμούν» στις μικρής αποστάσεως μετακινήσεις τους εντός της πόλης. Ανησυχητικό είναι δε, ότι πλέον μειώνεται η χρήση του ποδηλάτου στις μικρές ηλικίες. Το ποδήλατο τείνει να αντικατασταθεί από κάθε λογής μηχανάκια, τα οποία χρησιμοποιούν κατά κόρον οι νέοι της πόλης. Επίσης, δεν είναι και λίγα τα παιδιά ηλικίας έως 15 ετών που χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις τους μηχανάκια πολλές φορές μεγάλου κυβισμού. Όλα αυτά, φυσικά, παράνομα! Αυτό είναι ένα μεγάλο ζήτημα που θα μας απασχολήσει στο εγγύς μέλλον…
Όσον αφορά τη χρήση του ποδηλάτου πιστεύω πως δεν χρειάζεται να γίνει εκτενής ανάλυση των πλεονεκτημάτων του έναντι των μηχανοκίνητων οχημάτων. Είναι το πιο φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς, αφού δεν εκπέμπει ρύπους και απαιτεί ελάχιστο χώρο στάθμευσης συμβάλλοντας ουσιαστικά στην αποσυμφόρηση πυκνοκατοικημένων περιοχών. Ακόμα, είναι γνωστή η συμβολή του στη διατήρηση της καλής σωματικής κατάστασης του ποδηλάτη και την εκγύμνασή του. Τέλος, είναι σχετικά αρκετά φτηνό σε αγορά και συντήρηση (αν συγκριθεί με το κόστος ενός αυτοκινήτου ή ενός μηχανοκίνητου δίτροχου) και προσφέρει μεγάλη ευελιξία στην κίνηση μέσα σε πολυσύχναστους δρόμους.
Ας αναφερθούμε, όμως, συγκεκριμένα στα Μέγαρα. Η κατάσταση που επικρατεί το τελευταίο διάστημα στην πόλη είναι πέρα για πέρα ενθαρρυντική προς τη χρήση του ποδηλάτου. Η κατάσταση των περισσότερων δρόμων είναι άθλια και πολλές φορές αρκετοί δρόμοι είναι κλειστοί λόγω των (αναγκαίων) έργων. Παρακάμψεις, σαμαράκια, λακκούβες, κώνοι, σκόνη… αποτελούν το μόνιμο σκηνικό των δρόμων της πόλης. Όποιος έχει οδηγήσει τελευταία στα Μέγαρα καταλαβαίνει απόλυτα τα γραφόμενά μου. Σε αυτή τη φάση η χρήση του ποδηλάτου μπορεί να αποτελεί «όαση». Το ποδήλατο είναι δυνατό να παρακάμψει με άνεση και ταχύτητα τα έργα, ενώ λόγω του μεγέθους του μπορεί να διασχίσει δρόμους κλειστούς για τα αυτοκίνητα και τα λοιπά οχήματα. Σε ελάχιστο χρόνο μπορεί κάποιος να φτάσει στον προορισμό του δίχως άσκοπη ταλαιπωρία και εκνευρισμό. Άλλωστε, οι αποστάσεις στα Μέγαρα δεν είναι και τόσο μεγάλες… Ένα ακόμα σημείο που μπορούμε να σταθούμε στη χρήση του ποδηλάτου είναι και η μη-απαίτηση καυσίμου. Αυτό έχει θετική επίδραση στην τσέπη μας αφού οι τιμές των πετρελαιοειδών έχουν φτάσει στα ύψη και δεν φαίνονται στον ορίζοντα σημεία ανάκαμψης της κατάστασης αυτής σύντομα. Δεν είναι, όμως, δυνατόν να παραβλέψουμε και τις ζημιές που υπόκεινται τα οχήματα λόγω των κακοτεχνιών των δρόμων. Επιπλέον κόστος το οποίο δεν έχουμε εάν κινούμαστε με ποδήλατο.
Δυστυχώς μέσα στην πόλη η κυκλοφορία με ποδήλατο είναι δύσκολη για διάφορους λόγους. Κυριότερο όλων ίσως είναι η έλλειψη επαρκούς παιδείας των κατοίκων, οι οποίοι στη θέα ενός ποδηλάτη εκφράζουν κακεντρεχή σχόλια. Στην έλλειψη ανάλογης παιδείας, αλλά και κυκλοφοριακής αγωγής οφείλεται και η άσχημη έως απρεπής πολλές φορές συμπεριφορά των οδηγών απέναντι στους ποδηλάτες. Το φαινόμενο αυτό απαντάται σε όλη την Ελλάδα και απ’ ότι φαίνεται δύσκολα θα εξαλειφθεί στο άμεσο μέλλον.
Στα Μέγαρα έχουμε μόνο έναν ποδηλατόδρομο (στην παραλία της Βαρέας) που μεν εξυπηρετεί αρκετούς συμπολίτες μας, από την άλλη όμως δεν επαρκεί αφού βρίσκεται εκτός της πόλης και η προσέγγισή του είναι δύσκολη και συχνά επικίνδυνη. Για να φτάσει ένας Μεγαρίτης ποδηλάτης στη Βαρέα και να απολαύσει τη βόλτα του στον ποδηλατόδρομο πλάι στη θάλασσα πρέπει να διασχίσει 3 περίπου χιλιόμετρα σε στενό δρόμο όπου τα αυτοκίνητα αναπτύσσουν μεγάλη ταχύτητα και έτσι είναι εκτεθημένος σε κινδύνους.
Για το λόγο αυτό θα πρέπει να διαμορφωθούν ποδηλατόδρομοι εντός της πόλης. Το εγχείρημα κρίνεται ιδιαίτερα δύσκολο λόγω της άτακτης ρυμοτομίας της πόλης και του μικρού πλάτους των περισσότερων δρόμων. Έστω κι αν δεν φτιαχτούν ποδηλατόδρομοι σε κάθε δρόμο των Μεγάρων, καλό θα ήταν να υπάρξουν σε μεγάλους δρόμους της πόλης, πχ. Ευπαλίνου, Βυζαντίου, Θ.Τσεκέ, 28ης Οκτωβρίου κτλ. Το ίδιο έχει πράξει με μεγάλη επιτυχία και ο Δήμος Ελευσίνας.
Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα είναι και η δημιουργία χώρων στάθμευσης ποδηλάτων. Αυτοί δεν είναι τίποτα άλλο από μεταλλικές μπάρες στις οποίες μπορεί κάποιος να δένει με αλυσίδα το ποδήλατό του. Έτσι, του δημιουργείται η αίσθηση της ασφάλειας για πιθανή κλοπή του ποδηλάτου του. Ενδεικτικά σημεία δημιουργίας χώρων στάθμευσης ποδηλάτων είναι ο πεζόδρομος όπισθεν του Δημαρχείου, το Στάδιο, το Πάρκο Ολυμπιονικών, οι πλατείες και τα σχολεία. Ειδικά όσον αφορά τα σχολεία, η κίνηση αυτή ίσως αποτελέσει έναυσμα για τους μαθητές να μετακινούνται καθημερινά προς το σχολείο με το ποδήλατο. Αυτό απαιτεί, βέβαια, συντονισμένη πρωτοβουλία του Δήμου με τους διευθυντές και καθηγητές των σχολείων για την παρότρυνση των μαθητών προς μια τέτοια κατεύθυνση.
Σημαντική προώθηση του ποδηλάτου μπορεί να επιτευχθεί με τη διοργάνωση ποδηλατοδρομιών, όπως είχε γίνει πολύ επιτυχημένα πριν από χρόνια από τον σύλλογο «Κούρο». Επίσης, η ένταξη της πόλης μας στο πρόγραμμα "Η Πόλη μου με ποδήλατο" θα φέρει όλο και περισσότερους κατοίκους κοντά στο ποδήλατο.
Όπως και να έχει πάντως, η χρήση του ποδηλάτου καταδεικνύει την περιβαλλοντική μας συνείδηση. Είναι ένας τρόπος να συμβάλλουμε κι εμείς στην μη-επιβάρυνση του περιβάλλοντος. ΣΤΟ ΧΕΡΙ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ!

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP